EK SAYFA – 1805-2
باب: إنكاح
الرجل ولده
الصغار.
لقوله تعالى:
{واللائي لم
يحضن} /الطلاق: 4/.
فجعل عدها
ثلاث أشهر قبل
البلوغ.
38. YÜCE ALLAH'IN: "ASLA AY HALİ
OLMAYANLARIN İDDETLERİ HAKKINDA ... "(Talak, 4) BUYRUĞUNDA BULUĞA GELMEDEN
ÖNCE İDDETLERİNİ ÜÇ AY OLARAK TESPİT ETMİŞ OLDUĞUNDAN ÖTÜRÜ, ADAMIN KÜÇÜK KIZ
ÇOCUKLARINI (BAŞKASıNA) NİKAHLAMASI
حدثنا محمد
بن يوسف:
حدثنا سفيان،
عن هشام، عن
أبيه، عن
عائشة رضي
الله عنها:
أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم تزوجها
وهي بنت ست
سنين، وأدخلت
عليه وهي بنت
تسع، ومكثت
عنده تسعا.
[-5133-] Aişe r.anha'dan rivayete göre; Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
kendisi ile altı yaşında iken evlenmiştir. Onun yanına (gerdeğe) dokuz yaşında
iken girmiş ve onunla beraber dokuz yıl kalmıştır.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
"Yüce Allah'ın: "Asla ay hali olmayanlar" buyruğu
ile buluğdan önce iddetlerini üç ay olarak tespit ettiği için adamın küçük kız
çocuklarını (başkasıyla) nikahlamas1." Yani bu buyruk, kız çocuğunu
buluğdan önce nikahlamanın caiz oluşuna delildir. Bu da güzel bir istinbattır.
Fakat ayet-i kerimede bunun ne baba tarafından yapılacağı, ne de evlenmemiş
küçük çocuğun nikahlanacağı ile alakah bir tahsis (özelleştirme)
bulunmamaktadır.
el-Mühelleb dedi ki: Babanın evlenmemiş (bakire) küçük kız
çocuğunu -cinsel ilişkiye tahammül edemeyecek olsa dahi- evlendirmesinin caiz
olduğunu İcma' ile kabul etmişlerdir. Ancak Tahavı, İbn Şubrume'den cinsel
ilişkiye tahammül edemeyecek kimseler hakkında bunu kabul etmediğini nakletmiş
bulunmaktadır. İbn Hazm da, İbn Şubrume'den babanın buluğ yaşına gelmeden ve
izin vermeden bakire küçük kız çocuğunu mutlak olarak evlendiremeyeceğini
söylediğini nakletmiş ve Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem'in Aişe ile altı
yaşında iken evlenmesinin onun özelliklerinden olduğunu iddia etmiştir. Tam
bunun zıttında da el-Hasen ve en-Nehaı babanın kız çocuğunu büyük ya da küçük,
bakire ya da dulolsa bile evliliğe mecbur etmesinin caiz olduğunu
söylemişlerdir.
باب: تزويج
الأب ابنته من
الإمام.
39. BABANIN KIZINI İMAM İLE EVLENDİRMESİ
وقال عمر: خطب
النبي صلى
الله عليه
وسلم حفصة فأنكحته.
Ömer dedi ki: Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem benden Hafsa'yı
istedi, ben de kızımı ona nikahladım
حدثنا معلى
بن أسد: حدثنا
وهيب، عن هشام
بن عروة، عن
عائشة: أن
النبي صلى
الله عليه
وسلم تزوجها
وهي بنت ست
سنين، وبنى
بها وهي بنت تسع
سنين.وقال
هشام: وأنبئت
أنها كانت
عنده تسع سنين.
[-5134-] Aişe r.anha'dan rivayete göre; Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem
onunla kendisi altı yaşında iken evlenmiş, dokuz yaşında iken gerdeğe
girmiştir. Hişam dedi ki:
Bana onunla beraber dokuz yıl kaldığı haberi ulaşmış
bulunmaktadır.
Fethu'l-Bari Açıklaması:
İbn Battal dedi ki: Bu başlıktaki hadis, kızını imam ile
evlendirmek hususunda babanın daha öncelikli olduğuna ve sultanın velisi
bulunmayan kadının velisi olduğuna, velinin nikahınşartlarından birisi olduğuna
delil teşkil etmektedir.
Derim ki: Her iki hadiste bunlardan herhangi birisinin şart
olduğuna dair bir delalet bulunmamaktadır. Hadislerde anlatılan, bunların
meydana geldiğinden ibarettir. Ancak bunun böyle olması, bunun dışındaki
hallerin yasaklanmış olmagerektirmez. Bu hükümler başka delillerden çıkartılır.
Yine İbn Battal şunları söylemektedir: Hadisten şu da
anlaşılmaktadır: Bakire kızınJzni olmadan nikahlanmasının yasaklanması, izin
vermesi düşünülebilecek yaşa gelmiş baliğa kıza ait bir özelliktir. Küçük kızın
izninin alınması ise sözkonusu değildir. İleride buna dair açıklamalar ayrı bir
babda (başlıkta) gelecektir.